Ne feledje a tavaszi lemosó permetezést!


Kommunális sárga John Deere traktorok gondoskodnak a jövőben az útpadkák karbantartásáról.

A KITE Zrt. 1973 óta a hazai forgalmazója a mindenki által jól ismert zöld-sárga John Deere traktoroknak. Rövidesen egy újabb színben szokhatjuk meg a sokszor bizonyított gépeket, ugyanis a Magyar Közút Nonprofit Zrt-nek 80 darab, úgynevezett kommunális sárga 6125M típusú traktort szállítanak a szükséges gépekkel felszerelve. Ezek a traktorok fogják a padkán, illetve az út mellett a kaszálást végezni. Ahogyan arról már beszámoltunk, a 80 gépegységet - a közbeszerzési pályázat nyerteseként - a nyár, illetve az ősz folyamán szállítja a KITE. A fejlesztés révén gyorsabb, könnyebb és gazdaságosabb lesz az út menti zöldsávok karbantartása, gondozása.

John Deere 6125M

A traktor egy a John Deere által fejlesztett és gyártott 125 lóerős, négyhengeres,16 szelepes úgynevezett PowerTech PVX típusú dízelmotorral rendelkezik, amelynek előnye, hogy csupán a diesel olaj használatával is megfelel a jelenlegi környezetvédelmi előírásoknak. Vagyis nem kell adalékanyagot használni ahhoz, hogy javuljon az égési folyamat a környezetvédelmi szint eléréshez. A kipufogógáz visszavezetéses (EGR) technológia és a karbantartást nem igénylő diesel részecskeszűrő alkalmazása sok költséget takarít meg a 6125M traktorokat üzemeltetők számára. A John Deere 6125M teljes alvázzal készül. Ezt úgy kell elképzelni, mint a teherautóknál, vagyis van egy erős acéllemezből hajlított alváz, és erre szerelik rá a motor, a hajtóművet, illetve az egyéb szerkezeti elemeket, amelyek aztán rugalmasan kapcsolódnak egymáshoz. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a traktor a kerekeken, a traktorra kapcsolt nehéz munkaeszközökön vagy homlokrakodókon keresztül közvetített összes terhelést és rázkódást a hajtáslánc finoman megmunkált alkatrészei helyett a robusztus, teljes alváz veszi fel. Hozzájárul az általános stabilitáshoz és biztonsághoz, és az alacsonyabb rezgésszint miatt a gépkezelőnek is nagyobb kényelmet biztosít, segítve ezzel a hosszabb munkavégzést. A 6125M első hídja rugózott. A TLS mellső híd rugózás automatikusan alkalmazkodik a változó terheléshez, a nehéz körülményekhez, például az egyenetlenebb útviszonyoknál jelentősen kisimítja, kiegyenlíti a traktor függőleges irányú lengéseit, így egyenletesebben halad nagyobb sebességnél is.

Zuidberg

A traktor elejére a holland Zuidberg cég tervezett és gyártott DIN szabványos munkaeszköz-felfogató és meghajtó egységet. Ahhoz, hogy egy univerzális traktorral a traktor elejére kommunális munkaeszközöket (kasza, hótoló, seprű) tudjunk rákapcsolni, a traktort fel kell szerelni olyan felfogó lappal, és a rákapcsolt munkaeszköz meghajtását szolgáló forgó tengelyes hajtóművel, mint amilyenek egyéb kommunális gépeken vannak. A Magyar Közút Zrt. elvárásai szerint erre a traktorra olyan kommunális munkaeszköztartó és hajtás lett kialakítva, amely lehetővé teszi, hogy a már meglévő és eddig más géppel működtetett munkaeszköz ezzel a traktorral is működtethető legyen.

Mulag MRM 300

A KITE Zrt. által szállított John Deere 6125M traktor elején egy, a Magyar Közútnál már eddig is alkalmazott és bevált Mulag MRM 300-as padkakasza végzi majd az útszélek, illetve a szalagkorlátok alatti fűkaszálásokat. A Mulag kaszán lévő 120 cm munkaszélességű kaszafej nem csak levágja az előtte lévő füvet, hanem fel is aprítja azt. Lényeges előnye a Mulag kaszának az a tulajdonsága, hogy van előtte egy vezérlőrúd, s ha ez valaminek nekiütközik, akkor a kaszafejet oldalra kihúzza, és ha megszűnik az akadály, akkor visszatolja a kaszálási területre.

Ezt a műveletet a traktor haladási sebességéhez tudja igazítani, így a gépkezelőnek csak a traktor hátuljára kapcsolt, a traktor mellett az úttól távolabb dolgozó karos kasza munkáját kell figyelni.

Rasco Spectra 6800 B

A traktor hátulján a horvátországi Rasco Spectra 6800B típusú kaszáját találjuk. Ez a karos kasza 130 cm-es munkaszélességű fejjel van szerelve, ami alkalmas akár 3 cm átmérőjű lágyszárú út menti növények levágására és felaprítására, illetve a levágott anyag teljes munkaszélességben történő szétterítésére. A kaszafej a traktor középvonalától akár 6,8 méterre is ki tud nyúlni vízszintes irányban. További előnye, hogy a traktor szabványos hátsó három pontjára kapcsolódik, de a munkát végző kaszafej előre jön a gépkezelő oldalirányú látómezejébe.

A kasza egyébként gyorsan és könnyen leszerelhető, helyére más kommunális adaptert lehet csatlakoztatni. Minden bizonnyal jó arányú lehet az új munkagépek kihasználtsága, hiszen szintén csatlakoztathatók a traktorra hóeltakarító és síkosság-mentesítő eszközök is.